Overzicht resultaat in stoplichtkleuren Programma 1.
Werkwijze van de raad
In 2021 heeft de raad haar werkwijze doorontwikkeld, met meer ruimte voor de stad om mee te doen en deelgenoot te zijn van vergaderingen en bijeenkomsten van de gemeenteraad.
Zo is de werkwijze Avond voor de Stad vastgelegd in een nieuw reglement van orde en heeft de raad besloten om permanente beelduitzending van vergaderingen mogelijk te maken. De rol en functie van de mee-sprekers is hiermee eenduidiger geworden en livestreaming zorgt ervoor dat alle inwoners tijd- en plaats onafhankelijk toegang hebben tot de openbare vergaderingen en bijeenkomsten.
Inwonersparticipatie
In 2021 heeft de raad de geactualiseerde nota Samen met de stad vastgesteld. In de nota staan de uitgangspunten van het Nieuwegeins participatiebeleid. Deze uitgangspunten hebben de vorm van participatiewaarden en -handvatten gekregen. Het NSOB-model is in de nota opgenomen als centraal instrument om de rol van de gemeente en participanten te duiden bij participatietrajecten. En daarmee hebben we de rollen binnen de gemeente nog beter verankerd in ons handelen.
Passende dienstverlening
Naast de toegankelijke website die in 2021 positief is getoetst, zijn mooie stappen gemaakt in de dienstverlening. Systemen en website zijn in ontwikkeling. We ontwikkelen zowel digitale als persoonlijke dienstverlening. De nieuwe applicatie bij burgerzaken geeft meer mogelijkheden tot digitalisering en na de implementatie in okt 2021 gaan we in 2022 door met de vervolgstappen in het project Samen Verder. Ook op het gebied van inzet van social media kanalen hebben we mooie stappen gemaakt. We zoeken de aansluiting bij de wens van burger.
Meldingen openbare ruimte
In 2021 heeft de Rekenkamer een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening ten aanzien van de meldingen openbare ruimte en de afhandeling van bezwaren en klachten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat die kwaliteit overwegend prima is waarbij wel de terugkoppeling naar de melder een punt van aandacht is. Onze verbeteracties zijn om die reden vooral gericht op het verbeteren van het proces van terugkoppelen van het resultaat aan de melder. Uit het gesprek in de raad volgde dat het doen van een melding via onze eigen website niet erg gebruiksvriendelijk was en is een oproep gedaan om de Buiten Beter App beter in te zetten omdat die gebruiksvriendelijker is. Dat hebben we opgepakt en in 2021 zijn er ongeveer 4000 meldingen via de App gedaan en 7000 meldingen via de eigen website van de gemeente en 3500 via de telefoon bij het KCC. Daarnaast wordt het formulier van de website verbeterd in 2022.
Ombudsfunctionaris / commissie bezwaarschriften
Ook in 2021 hebben de inwoners die niet tevreden zijn over de gemeente de weg gevonden naar de ombudsfunctionaris en de commissie bezwaarschriften. Ondanks de corona-maatregelen hebben steeds meer gesprekken fysiek plaats kunnen vinden en zijn er diverse ontmoetingen met inwoners geweest. Ook in 2021 leveren we een jaarverslag van zowel de ombudsfunctionaris als de commissie bezwaarschriften op dat opnieuw aanleiding zal zijn om verbeterpunten uit te werken. Daarnaast is uit het Rekenkamer-onderzoek gebleken dat de procedures betreffende klachten, bezwaar en beroep op orde zijn. Daarnaast wordt n.a.v. het Rekenkamer-onderzoek een klanttevredenheidsonderzoek uitgezet om de informele aanpak te evalueren.