Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

Wat hebben we bereikt

Overzicht resultaat in stoplichtkleuren Programma 5.

Verreweg de meeste voorgenomen activiteiten hebben wij uitgevoerd, een beperkt aantal is in gang gezet, maar nog niet afgerond en slechts één activiteit hebben we niet opgepakt. Ook zijn er enkele extra activiteiten uitgevoerd. De extra activiteiten hadden betrekking op het armoedebeleid en op de Kinderopvang Toeslagenaffaire. Laatstgenoemde heeft veel van onze inzet gevraagd, de hersteloperatie zal in 2022 gecontinueerd moeten worden. Het voorkomen van armoede zal naar verwachting meer aandacht vragen, onder meer vanwege gevolgen van de coronacrisis, maar ook vanwege de enorme verhoging van de energieprijzen (energiearmoede), mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Afronding Transformatieagenda Sociaal Domein
In 2021 hebben wij het programma van de Transformatieagenda Sociaal Domein afgerond en geëvalueerd. Wij zijn in 2015 gestart met de uitvoering van dit programma om de gewenste veranderingen in het Sociaal Domein te ondersteunen en aan te jagen. Aanleiding hiervoor waren de decentralisatie van de jeugdhulp en de stelselwijzigingen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet.
Wij hebben de balans opgemaakt: waar staan we? Wat heeft de Transformatieagenda de stad gebracht en wat kunnen wij hier van leren? Wij hebben kwalitatief teruggekeken en gereflecteerd op de afgelopen jaren. Afgelopen jaren hebben wij door verschillende pilots de vernieuwing van de grond gekregen. We zijn met organisaties in de stad in gesprek gegaan en hebben samengewerkt aan de veranderingen in het Sociaal Domein. Het merendeel van deze pilots is nu structureel geborgd en maakt onderdeel uit van het aanbod en de dienstverlening voor onze inwoners. Zodoende kunnen wij hier ook in 2022 op voortbouwen. De nieuwe regionale inkoopstrategieën voor Jeugd en Wmo bouwen bijvoorbeeld verder op de ingezette beweging om alternatieven voor maatwerk te creëren in het voorveld, het lokale werkteam wordt de komende jaren verder doorontwikkeld, de introductie van Krachtwerk heeft zich bewezen en met het Outreachteam zijn wij in staat ook kwetsbare inwoners proactief te benaderen.

Op basis van de evaluatie en vanuit gesprekken met (partners in) de stad, hebben wij drie opgaven gedestilleerd waar wij ons voor zien staan:

  1. Gezond stedelijk leven voor iedereen in Nieuwegein.

Diverse ontwikkelingen in de stad maken dat wij ons moeten blijven inspannen om Nieuwegein als stad van ruim 50 jaar oud, een stad te laten blijven waar het prettig is om in te wonen. De Nieuwegeinse samenleving verandert snel: van jonge gezinsstad naar een meer diverse, meer stedelijke samenleving. De verwachting is dat de komende 20 jaar het aantal inwoners groeit tot ongeveer 70.000 en dat vraagt om een prettig leefklimaat.  

  1. Gelijke kansen vraagt om ongelijke investeren.

Wij zetten ons in voor het creëren van gelijke kansen en het bieden van perspectief, door het wegnemen of verminderen van sociaal maatschappelijke oorzaken voor eventuele achterstanden en kiezen hier voor een integrale benadering waarin we achterstanden en de oorzaken hiervan, niet geïsoleerd aanpakken.

  1. Sociale kracht vraagt om een flexibele uitvoering.

Wij geven de uitvoering de ruimte om aan oplossingen te werken en passende ondersteuning te bieden.

Deze opgaven komen terug in een nieuwe koers voor het Sociaal Domein. In de Programmabegroting vertalen wij de opgaven vervolgens in activiteiten, deze activiteiten kunnen overigens ook onderdeel zijn van een beleidsplan; zoals bijvoorbeeld het gezondheidsbeleid, het ontwikkelplan beschermd wonen of een programma wonen, welzijn en zorg.

Thema Versterking eigen kracht
Bij dit thema is corona veelal van invloed geweest. Zo hebben de corona-maatregelen er voor gezorgd dat de betrokken partners andere werkzaamheden voorrang hebben moeten geven. De losse interventies zijn voor zover mogelijk wel uitgevoerd. In het Lokale Preventie Akkoord (Q4) hebben meerdere organisaties bepaald dat zij integrale gezonde leefstijl interventies willen ontwikkelen. Er zijn al werkgroepen opgestart. Het komen tot integrale gezonde leefstijlinterventies wordt verder geborgd in de Lokale Nota Gezondheid 2022-2026 en de daarbij behorende uitvoeringsagenda.

Tijdens de corona-periode zijn wijkbewoners, vrijwilligers en (in)formele partners in de wijk actief om eenzamen te bereiken of om andere vormen van ondersteuning (die coronaproof zijn) in te zetten. Eind 2021 zijn we gestart met het formuleren van een aanpak eenzaamheid.

In 2021 hebben we stilgestaan bij het op orde brengen van de subsidies. Zo goed en kwaad als het ging i.v.m. corona is conform de gestelde doelen uit de Meerjarenopgave Welzijn gewerkt aan de uitvoering.

Er is ingezet op het verstrekken van corona-gerelateerde overheidssteun aan ondernemers. Daarbij hebben we ondernemers die TOZO-ondersteuning hebben ontvangen, proactief gewezen op minimaregelingen. We verwachten dat bij afname van de corona-gerelateerde overheidssteun een specifieke behoefte ontstaat bij ZZP’ers en werkende armen in loondienst.

Medio 2021 hebben we een doelgroepgerichte communicatiestrategie ontwikkeld (aanpak armoede), waarbij ZZP’ers en werkende armen doelgroepen zijn. Daarbij hebben we input opgehaald bij deze doelgroep over wat zij specifiek nodig hebben. In 2022 voeren wij deze communicatiestrategie uit en ontwikkelen we extra activiteiten op basis van deze input.

We hebben de Onderwijskansenbeleid-activiteiten samen met onze partners voortgezet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Zomerschool en -academie, voorleesprogramma’s en taallessen voor ouders en kennisdeling tussen professionals. We breidden de activiteiten ook uit, bijvoorbeeld met de voorbereiding op het project Thuis in Taal, dat in 2022 start. We beperken ons niet meer alleen tot de educatieve zone, maar spelen in op de vragen uit de hele stad. Op die manier willen we een gelijk aanbod voor heel Nieuwegein. Bij een aantal activiteiten heeft corona in de weg gezeten. Er is zoveel mogelijk geprobeerd om de activiteiten op een andere manier door te laten gaan. Ook hebben we bij scholen geïnventariseerd in hoeverre corona van invloed is (geweest) op eventuele (taal) achterstanden. In 2022 spelen wij hier verder op in.

Mede op basis van de input van de Nieuwegeinse Educatie Agenda (NEA-)deelnemers is het Plan van Aanpak Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgesteld. Dit plan helpt ons om de negatieve gevolgen van de coronapandemie voor onze jeugdigen te verminderen. Uitvoering start in 2022 en terugkoppeling naar het onderwijs vindt plaats via het NEA.

We hebben ons verder voorbereid op diverse wettelijke ontwikkelingen, zoals de Wet Inburgering en de overdracht van verantwoordelijkheden voor Beschermd Wonen. De eerder opgelopen achterstand met het huisvesten van statushouders en de taakstelling voor 2021, hebben we volledig weggewerkt respectievelijk volledig ingevuld.

Thema Ondersteuning
We kopen samen met de andere Lekstroomgemeenten gezamenlijk jeugdhulp in. De huidige inkoopcontracten zijn toe aan vernieuwing. Wij zien verschillende gradaties in zwaarte van jeugdhulp en verschillende bewegingen en ontwikkelopgaven die we daarbinnen willen maken. Daarom is in de inkoopstrategie gekozen voor verschillende segmenten met een voor deze segmenten passende aanpak.

Ook voor de Wmo zijn in 2021 in Lekstroomverband voorbereidingen getroffen voor een nieuwe inkoop. Kern daarbij is dat de sociale teams van Geynwijs met de aanbieder sturen op de afgesproken doelen en resultaten voor de inwoner. Om dit te bereiken gaan de sociale teams intensiever (casus)regie voeren op de begeleidingstrajecten. We gaan dit combineren met een andere bekostigingssystematiek, waarbij de aanbieder meer flexibiliteit krijgt om te doen wat nodig is. Dit betekent meer denken en sturen op doelen en resultaten voor de inwoner en niet meer op de inzet van uren.

Thema Bescherming
De taken voor de Wet verplichte GGZ zijn in 2021 geëvalueerd in het bestuurlijk overleg zorg en veiligheid voor het jaar 2020. Lokaal is afgesproken om de uitvoering van het verkennend onderzoek door het Outreachteam te continueren. Ook in 2021 is het Outreachteam zeer actief en betekenisvol geweest. In 2021 is de registratie verder geprofessionaliseerd (overgang naar PGAx-systeem) en is een DPIA opgesteld. Per maand waren er ongeveer 12 casussen, waarbij de begeleiding succesvol is gebleken, mensen zijn echt geholpen!

In 2021 is in de wijk Fokkesteeg een maandelijks anoniem casuïstiek overleg opgezet om de integrale samenwerking voor inwoners met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA) te verbeteren. Er zijn inzichten opgehaald door de verschillende perspectieven van casuïstiek te belichten. Daarnaast is een samenwerkingsagenda opgezet met een tweetal thema’s namelijk de regierol en vroegsignalering & preventie. Er is onderzocht wat de rol van de procesregisseur inhoudt voor verschillende partijen en wat nodig is om hierin samen te werken. In een thema- tafel over vroegsignalering en preventie is onderzocht wat al goed gaat en wat verbeterd kan worden op dit onderwerp. Dit leidt in 2022 tot een actieplan.

Ook op andere onderdelen binnen dit thema hebben we ingezet op intensivering van begeleiding en versterken van de samenwerking, bijvoorbeeld om plaatsing in essentiële functies in de jeugdhulp te voorkomen.

Deze pagina is gebouwd op 07/21/2022 11:44:06 met de export van 07/21/2022 11:26:11