Inleiding
Deze paragraaf bevat een toelichting op het resultaat 2021 van het Parkeerbedrijf. Het Parkeerbedrijf is onderdeel van het Ruimtelijk Domein en verzorgt de regie op het betaald parkeren in Nieuwegein. De parkeerexploitatie 2021 is op 10 december 2020 door de raad vastgesteld.
Het afgelopen jaar was financieel gezien wederom een slecht jaar wat betreft het parkeren. Over de oorzaak kunnen we kort zijn: corona. Bezochten in 2019 (het laatste representatieve jaar) nog 1.446.000 kortparkeerders de parkeergarages, in 2021 was dit aantal 1.093.000. Een daling van 353.000, oftewel 24%. Ook de gemiddelde verblijfsduur van de kortparkeerders in de parkeergarages daalde. In 2019 was de gemiddelde verblijfsduur 75 minuten. In 2021 is dit gedaald naar 62 minuten, een daling van 13 minuten, oftewel 18%.
Voor het tweede jaar op rij is het aantal afgenomen parkeervergunningen en -abonnementen niet gedaald. Bewoners maakten relatief veel gebruik van hun parkeerproduct vanwege het structurele thuiswerken. Ook veel medewerkers van winkels, voorzieningen en kantoren in de binnenstad hebben hun parkeerproduct behouden. Wel hebben er relatief veel wijzigingen plaatsgevonden waarbij abonnementhouders het aantal dagen van hun abonnement hebben teruggebracht.
Wat betreft de kortparkeerders op straat maakte vorige jaar gemiddeld 62% gebruik van belparkeren, tegen 49% in 2019 oftewel een stijging van 27%.
Wat betreft het fietsparkeren daalde het aantal stallingsbewegingen in de gratis bewaakte fietsenstallingen van 314.000 in 2019 naar 204.000 in 2021. Een daling van 110.000, oftewel 35%.
Doel parkeerbeleid
Doel van het betaald parkeren in Nieuwegein wordt samengevat als “de juiste parkeerder op de juiste plek tegen het juiste tarief”. Het achterliggende parkeerbeleid draagt bij aan zowel het verbeteren van de leefbaarheid, de ruimtelijke kwaliteit, de gezondheid als de financiën van de gemeente.
Leefbaarheid: betaald parkeren voorkomt parkeeroverlast. Naast een hoge parkeerdruk is draagvlak bij belanghebbenden nodig bij het invoeren of afschaffen van betaald parkeren.
Ruimtelijke kwaliteit: parkeren in gebouwde voorzieningen stimuleren komt de kwaliteit van de City ten goede. Vanwege het in één hand hebben (en houden) van alle openbare parkeervoorzieningen kan optimaal gebruik worden gemaakt van dubbelgebruik door de gebruikers van City. Hierdoor is meer ruimte beschikbaar voor herontwikkeling op het maaiveld.
Gezondheid: het stimuleren van fietsgebruik resulteert in een betere gezondheid en luchtkwaliteit.
Financieel: met de realisatie en exploitatie van de parkeervoorziening zijn kosten gemoeid. Betaald parkeren dient ter dekking van deze kosten. Afgesproken is dat het betaald parkeren in Nieuwegein over een periode van 40 jaar bezien minimaal kostendekkend is beheerd en geëxploiteerd.
Coöperatie ParkeerService
Wij zijn lid van de Coöperatie ParkeerService. De (financiële) ontwikkelingen in 2021 binnen de coöperatie worden toegelicht in paragraaf 2.2.8.
Financiële positie Parkeerbedrijf
In de parkeerexploitatie wordt sinds de start van het gebruik van dit instrumentarium rekening gehouden met een aanloopverlies, veroorzaakt door de grote investeringen in de bouw van de openbare parkeervoorzieningen die zichzelf niet direct terugverdienen. Inzicht houden in wanneer het aanloopverlies omslaat naar positieve resultaten is één van de belangrijkste doelen van het hanteren van de parkeerexploitatie. Sinds 2021 is de rekensystematiek achter de parkeerexploitatie vereenvoudigd. Dit houdt in dat in plaats van prognose van de toekomstige parkeeropbrengsten op basis van bezettingspercentages wordt gekeken naar het voortschrijdend gemiddelde van de parkeeropbrengsten in de afgelopen vier jaar. Dit gemiddelde wordt verhoogd met de prijsindexatie voor opbrengsten zoals vastgesteld in de begroting.
Onderstaande tabel toont de kosten en opbrengsten van het betaald parkeren in 2021 inclusief de bijstelling op basis van de 2e technische wijzigingen waarin de effecten van corona zijn vereffend.
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Complex | Begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Resultaat 2021 | Verschil 2021 |
---|---|---|---|---|
Opbrengsten | ||||
Straatparkeren | 1786 | 1.406 | 1.372 | -34 |
Garageparkeren | 3853 | 2.825 | 2.655 | -170 |
Bijdrage fietsparkeren | 68 | 68 | 68 | 0 |
Totaal opbrengsten | 5.707 | 4.299 | 4.095 | -204 |
Kosten | ||||
Parkeren algemeen | 435 | 635 | 458 | -177 |
Straatparkeren | 774 | 774 | 691 | -83 |
Totaal straatparkeren | 1.209 | 1.409 | 1.149 | -260 |
Garageparkeren | 3524 | 3.493 | 3.732 | 239 |
Fietsparkeren | 500 | 521 | 478 | -43 |
Totaal kosten | 5.233 | 5.423 | 5.359 | -64 |
Jaarrekening resultaat exclusief rente extra comptabel | 474 | -1.124 | -1.264 | -140 |
Rentelasten extracomptabel * | 498 | 498 | 497 | -1 |
Jaarresultaat | -24 | -1.622 | -1.761 | -139 |
Effect coronamaatregelen | -1.250 | -1.454 | 204 | |
Effect reserve parkeren | -24 | -382 | -307 | -75 |
Niet verwerkt positief effect energiekosten op reserve parkeren bij 2e TW | 10 | |||
* In het financieel systeem rekenen we met 1,25% rente ipv 2,1% werkelijk. Dit betekent dat de overige 0,85 % rentelasten extracomptabel zijn opgenomen in de parkeerexploitatie. Deze lasten bedragen € 497.000 in 2021. |
Opbrengsten
De opbrengsten uit het garageparkeren en straatparkeren zijn respectievelijk € 170.000 en
€ 34.000 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de coronamaatregelen in december.
Bij de 2e technische wijziging was er geen rekening gehouden met de lockdown vanaf half december. Normaliter zijn de parkeeropbrengsten in december het dubbele van de gemiddelde parkeeropbrengsten per maand. In het programma Leefomgeving zijn de afwijkingen van de baten en lasten meegenomen van garage- en fietsparkeren en parkeren algemeen. Bij het programma Belastingen zijn de afwijkingen meegenomen betreffende straatparkeren.
Kosten
Onderdeel parkeren algemeen en straatparkeren:
Er is € 177.000 minder uitgegeven aan algemene kosten en € 83.000 minder aan straatparkeren.
Experimenteerbudget
Binnen de post ‘Parkeren Algemeen’ is voor het laatste jaar een budget opgenomen voor de continuering van parkeerexperimenten. Slechts een beperkt deel hiervan is uitgegeven. Dit betreft acties ter stimulering van het fietsgebruik. Vanwege corona zijn er geen andere experimenten uitgevoerd.
Kosten parkeercontrole -50K
Op deze post zijn in 2021 minder kosten geboekt vanwege een gerealiseerde besparing op de kosten van de werkzaamheden en de controlesystemen. Ook hier is sprake van een effect vanwege de lagere aantallen parkeerders. Dit effect is niet structureel.
Onderdeel garage- en fietsparkeren:
Er is € 239.000 meer uitgegeven aan garageparkeren en € 43.000 minder aan fietsparkeren.
De voornaamste reden is dat diverse voorbereidingskosten ten behoeve van voorbereiding van de bouw van de nieuwe parkeergarage Zuid nog niet ten laste konden worden gebracht van het daarvoor bestemd voorbereidingskrediet. Uit een analyse van de werkelijke kosten komen de volgende afwijkingen naar voren:
Lagere kosten energieverbruik. -50K.
In 2021 is het project afgerond om alle parkeergarages te voorzien van ledverlichting (vervanging van de tubes in de bestaande armaturen). Dit levert een besparing op in het energieverbruik. Een klein deel van de besparing is gerealiseerd door het lagere verbruik van diverse parkeerinstallaties in de parkeergarages vanwege de lagere aantallen parkeerders.
Leasekosten verlichting parkeergarage Cityplaza +40K
Als onderdeel van de renovatie van de parkeergarage Cityplaza is gekozen voor een compleet nieuw ledverlichtingsysteem (groepenkast, bekabeling, aansturing, armaturen en tubes) middels lease voor een periode van 10 jaar. Dit levert aan de voorkant een besparing op in de eenmalige realisatiekosten maar druk wel jaarlijks op de variabele lasten.
Lagere diverse kosten -120K
Voor alle parkeervoorziening wordt binnen de variabele lasten gerekend met een post voor diverse kosten. Hiervan worden o.a. schades betaalt die niet gedekt wordt door een verzekering. Vanwege de lagere aantallen parkeerders is er sprake geweest van minder schades en zodoende van lagere uitgaven.
Advies en onderzoekkosten -213K
De kosten die op deze post zijn begroot zijn wel uitgegeven maar geboekt onder de post voor ‘Vergoeding werkzaamheden’.
Vergoeding werkzaamheden +265K
Dit betreft voor het merendeel de op deze post geboekte ‘advies en onderzoekkosten’. Ook zijn er voorbereidings- en begeleidingskosten geboekt ten behoeve van het groot onderhoud van de parkeergarage Cityplaza. Deze kosten zijn niet ten laste gebracht van de voorziening voor het groot onderhoud.
Publiekrechtelijke heffingen -26K
De geboekte lasten voor het gebruik en eigendom van de diverse parkeervoorzieningen waren lager dan verwacht.
Uitvoering parkeerbeheer toezicht/bewaking +250K
De contractuele kosten zijn hoger dan begroot. Dit moet worden bijgesteld in de toekomstige begroting. Daarna resteert nog een verschil van +24K dat ontstaat vanwege de kosten voor de ad-hoc opdracht voor extra bewaking in de parkeergarages tijdens de winterperiode.
Geldgaring en transport -33K
Dit is overgeheveld naar de uitvoeringsovereenkomst met ParkeerService en behoort zodoende binnen de kosten voor ‘Uitvoering parkeerbeheer en bewaking’
Facilitaire kosten PSB -27K
Er zijn in 2021 minder kosten gemaakt dan begroot met betrekking tot de nagelvaste voorzieningen in de loge van parkeerbeheer/parkeerbalie in de parkeergarage Stadshuis. In het kader van groot onderhoud zouden de pantry en de warmte/koude installatie. Dit is nog niet gebeurd.
Onderhoud parkeerapparatuur -33K
Dit is overgeheveld naar de uitvoeringsovereenkomst met ParkeerService en behoort zodoende binnen de kosten voor ‘Uitvoering parkeerbeheer en bewaking’
Actualisatie ontwikkeling bestemmingsreserve
Conform de begroting is er een onttrekking gedaan uit de reserve Parkeren van € 382.000. Het werkelijke jaarresultaat Parkeren was in 2021 € 1.761.000 negatief. Hiervan is een bedrag van € 1.454.000 te wijten aan minderopbrengsten als gevolg van corona, dit wordt gedekt vanuit de reserve Corona. Het restant van het resultaat (€ 307.000), wordt ten laste gebracht van de reserve Parkeren.
Per saldo wijkt de reservemutatie voor de reserve Parkeren hiermee met € 75.000 af van de begroting en gedane onttrekking. Dit is het gevolg van minderkosten voor o.a. energielasten en straatparkeren. Voorgesteld wordt om dit verschil van € 75.000 bij de resultaatbestemming te doteren aan de reserve Parkeren.
Ontwikkeling reserve Parkeren:
2020 | 2021 | 2022 | |
Stand 1-1 | 1.397.000 | 386.000 | 79.000 |
Begroot | -262.000 | -382.000 | 532.000 |
Aanvullend | -748.000 | 75.000 | |
Stand 31-12 | 386.000 | 79.000 | 611.000 |
* Bij de berekening van het resultaat en daarmee behorende reservemutatie is aansluiting gemaakt op de geactualiseerde Parkeerexploitatie 2022. Het verloop van de reserve in deze tabel is exclusief corona maatregelen effecten.