De Commissie BBV heeft het volgende bepaald:
Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen (beleidsmatig en/of financieel) behoeven autorisatie door de gemeenteraad. In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad worden voorgelegd ter autorisatie. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Slechts indien de omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk maken zal achteraf een begrotingswijziging moeten worden voorgelegd. Indien de raad ermee instemt wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is voorgelegd zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de gemeenteraad vallen.
De commissie BBV maakt onderscheid in een aantal soorten begrotingsoverschrijdingen. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend.
A * | B * | ||
1 | Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | x | |
2 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | x | |
3 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | x | |
4 | Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen | x | |
5 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | x | |
6 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt
|
|
|
7 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren
|
|
|
*A Rechtmatig, althans telt niet mee voor het oordeel
*B Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel
De totaalbedragen per programma is te vinden in 3.2. Overzicht van baten en lasten.
In de programmaverantwoording (H 2.1) is inhoudelijk ingegaan op de verschillen tussen realisatie en begrotingscijfers voor en na wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt hieronder aanvullend nog de volgende toelichting gegeven.
Analyse Begrotingsrechtmatigheid: | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||
Programma | Begrote lasten | Werkelijke lasten | toets begrotings rechtmatigheid | Uitkomst | Begrote baten | Werkelijke baten | Saldo |
Bestuur en Dienstverlening | 3.853 | 3.366 | 487 | geen overschrijding van de lasten | |||
Wonen en Economie | 43.538 | 21.848 | 21.690 | geen overschrijding van de lasten | |||
Leefomgeving en Veiligheid | 30.939 | 30.858 | 81 | geen overschrijding van de lasten | |||
Vrije tijd | 9.461 | 9.701 | -240 | overschrijding van de lasten, zie de toelichting hieronder | 1.352 | 1.794 | 442 |
Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming | 77.967 | 74.473 | 3.494 | geen overschrijding van de lasten | |||
Bedrijfsvoering | 38.331 | 37.903 | 428 | geen overschrijding van de lasten | |||
Algemene Dekkingsmiddelen | 229 | 242 | -13 | overschrijding van de lasten, zie de toelichting hieronder | 127.991 | 129.482 | 1.491 |
Totaal overschrijding van de lasten | -253 |
Onderstaand worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Programma Vrije tijd (0verschrijding van de lasten van 240.000)
Dit had betrekking op product sport, specifiek op de NV Sportinrichtingen Nieuwegein. In verband met de beperkingen van de coronamaatregelen heeft het Rijk subsidie (SPUK-IJZ) toegekend over de periode van sluiting in het 1e halfjaar 2021. Dit betrof een bedrag van € 568.100. Dit bedrag is budgetneutraal doorbetaald wat resulteerde in hogere lasten.
Conclusie: de overschrijding van de lasten wordt gecompenseerd door een stijging van de baten; derhalve sprake van soort 3, en dus geen onrechtmatigheid.
Programma Algemene Dekkingsmiddelen
Dit betreft een hogere last voor dubieuze debiteuren. Dit is te relateren aan Corona, en derhalve is er geen sprake van een onrechtmatige last, we zien dit als een ‘open einderegeling’, soort4.
Samenvattend:
In alle gevallen waarbij sprake was van overschrijding van de lasten was er geen sprake van een onrechtmatigheid omdat de lastenverhoging werd gecompenseerd door de stijging van de baten.
Kredietrechtmatigheid 2021
Onderdeel van de begrotingsrechtmatigheidscontrole is de controle op kredietoverschrijdingen. Conform de financiële beheersverordening legt het college verantwoording af over kredietoverschrijding > € 25.000.
Wij hebben de investeringskredieten en de uitnutting ervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen.
De volgende kredieten kennen een overschrijding, hieronder wordt een nadere toelichting gegeven op de rechtmatigheid van de bestedingen.
Analyse kredietonrechtmatigheid: | ||||
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Investering | Krediet | Cumulatieve kosten | Overschrijding | Toelichting |
Abri's MIP 2019 | 471.600 | 557.167 | 85.567 | dit betrof een doorwerking van de kredietoverschrijding uit 2020 |
Toplg. korfbal sp.park Zandveld / Parkhout-MIP2020 | 161.800 | 191.354 | 29.554 | de overschrijding is voornamelijk het gevolg van hoger doorbelaste personeelskosten en lagere SPUK baten. |
Aanleg topl. atletiekb.310spp.Galecop.zoom-MIP2020 | 779.300 | 851.053 | 71.753 | de overschrijding is voornamelijk het gevolg van hoger doorbelaste personeelskosten en lagere SPUK baten. |
Totaal | 186.874 |