Jaarrekening

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

De Commissie BBV heeft het volgende bepaald:

Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen (beleidsmatig en/of financieel) behoeven autorisatie door de gemeenteraad. In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad worden voorgelegd ter autorisatie. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Slechts indien de omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk maken zal achteraf een begrotingswijziging moeten worden voorgelegd. Indien de raad ermee instemt wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is voorgelegd zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de gemeenteraad vallen.

De commissie BBV maakt onderscheid in een aantal soorten begrotingsoverschrijdingen. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend.

A *

B *

1

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

x

2

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

x

3

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten

x

4

Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen

x

5

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn

x

6

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt

  • Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar
  • Geconstateerd na verantwoordingsjaar.





x




x

7

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren

  • Jaar van investeren
  • Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren





x




x

*A   Rechtmatig, althans telt niet mee voor het oordeel
*B   Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

De totaalbedragen per programma is te vinden in 3.2. Overzicht van baten en lasten.

In de programmaverantwoording (H 2.1) is inhoudelijk ingegaan op de verschillen tussen realisatie en begrotingscijfers voor en na wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt hieronder aanvullend nog de volgende toelichting gegeven.

Analyse Begrotingsrechtmatigheid:

(Bedragen x € 1.000)

Programma

Begrote lasten

Werkelijke lasten

toets begrotings rechtmatigheid

Uitkomst

Begrote baten

Werkelijke baten

Saldo

Bestuur en Dienstverlening

3.853

3.366

487

geen overschrijding van de lasten

Wonen en Economie

43.538

21.848

21.690

geen overschrijding van de lasten

Leefomgeving en Veiligheid

30.939

30.858

81

geen overschrijding van de lasten

Vrije tijd

9.461

9.701

-240

overschrijding van de lasten, zie de toelichting hieronder

1.352

1.794

442

Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

77.967

74.473

3.494

geen overschrijding van de lasten

Bedrijfsvoering

38.331

37.903

428

geen overschrijding van de lasten

Algemene Dekkingsmiddelen

229

242

-13

overschrijding van de lasten, zie de toelichting hieronder

127.991

129.482

1.491

Totaal overschrijding van de lasten

-253

Onderstaand worden de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Programma Vrije tijd (0verschrijding van de lasten van 240.000)
Dit had betrekking op product sport, specifiek op de NV Sportinrichtingen Nieuwegein. In verband met de beperkingen van de coronamaatregelen heeft het Rijk subsidie (SPUK-IJZ) toegekend over de periode van sluiting in het 1e halfjaar 2021. Dit betrof een bedrag van € 568.100. Dit bedrag is budgetneutraal doorbetaald wat resulteerde in hogere lasten.

Conclusie: de overschrijding van de lasten wordt gecompenseerd door een stijging van de baten; derhalve sprake van soort 3, en dus geen onrechtmatigheid.

Programma Algemene Dekkingsmiddelen
Dit betreft een hogere last voor dubieuze debiteuren. Dit is te relateren aan Corona, en derhalve is er geen sprake van een onrechtmatige last, we zien dit als een ‘open einderegeling’, soort4.

Samenvattend:
In alle gevallen waarbij sprake was van overschrijding van de lasten was er geen sprake van een onrechtmatigheid omdat de lastenverhoging werd gecompenseerd door de stijging van de baten.

Kredietrechtmatigheid 2021

Onderdeel van de begrotingsrechtmatigheidscontrole is de controle op kredietoverschrijdingen. Conform de financiële beheersverordening legt het college verantwoording af over kredietoverschrijding > € 25.000.

Wij hebben de investeringskredieten en de uitnutting ervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen.
De volgende kredieten kennen een overschrijding, hieronder wordt een nadere toelichting gegeven op de rechtmatigheid van de bestedingen.

Analyse kredietonrechtmatigheid:

(Bedragen x € 1.000)

Investering

Krediet

Cumulatieve kosten

Overschrijding

Toelichting

Abri's MIP 2019

471.600

557.167

85.567

dit betrof een doorwerking van de kredietoverschrijding uit 2020

Toplg. korfbal sp.park Zandveld / Parkhout-MIP2020

161.800

191.354

29.554

de overschrijding is voornamelijk het gevolg van hoger doorbelaste personeelskosten en lagere SPUK baten.

Aanleg topl. atletiekb.310spp.Galecop.zoom-MIP2020

779.300

851.053

71.753

de overschrijding is voornamelijk het gevolg van hoger doorbelaste personeelskosten en lagere SPUK baten.

Totaal

186.874

Deze pagina is gebouwd op 07/21/2022 11:44:06 met de export van 07/21/2022 11:26:11