Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Omgevingswet | ||
1 | De omgevingsvisie Nieuwegein is in de 1e helft van 2021 gereed en wordt dan ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. | |
2 | Het veegplan wordt het 1e kwartaal 2021 ter vaststelling aangeboden aan de raad. Het veegplan is een bestemmingsplan voor een aantal locaties in Nieuwegein waarvoor nog geen digitaal bestemmingsplan voor handen is of waar we omissies zijn tegengekomen in de vigerende bestemmingsplannen. | |
3 | We gaan als 1e stap naar een volwaardig omgevingsplan (uiterste wettelijke termijn is 2029) onder de Omgevingswet een regelbibliotheek opstellen voor dat omgevingsplan. | Met het opstellen van de regelbibliotheek zijn grote stappen gemaakt. Inmiddels is er wel sprake van voortschrijdend inzicht over op welke plekken een regelset prioriteit heeft. We geven prioriteit aan die onderdelen van de regelset die nodig zijn om na de inwerkingtreding van de Omgevingswet in staat te zijn om mee te kunnen werken aan veelvoorkomende initiatieven en die nodig zijn voor de gebiedsgerichte wijzigingen van het omgevingsplan in de wijken Galecop en Doorslag. We starten in het derde kwartaal van 2022 met de voorbereidingen van deze wijzigingen. Het Kabinet heeft besloten de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking te laten treden en daartoe is een ontwerp-Koninklijk Besluit aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. |
4. | We werken aan passende softwareapplicatie-architectuur en zorgen dat de organisatie gereed is om te werken volgens de Omgevingswet. | |
5 | In 2021 ronden we de overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente af. | De overdracht, waaronder samenwerkingsafspraken, beleidskeuzes, het afstemmen van de rolverdeling, nieuwe werkprocessen en de uitwisseling van dossiers en bodeminformatie vindt gefaseerd plaats en vergt meer tijd. Dit zal doorlopen in 2022. |
6 | We ronden begin 2021 een impactanalyse af van zowel de Omgevingswet als de gelijktijdig geplande invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (privatisering kwaliteitscontrole) op de capaciteitsbehoefte en de inkomsten (leges) voor met name bouwtechnische toetsing en toezicht. | De invoering van zowel de Omgevingswet als de gelijktijdig geplande invoering van de Wet kwaliteitsborging (Wkb) is uitgesteld tot 1 januari 2023. In 2021 is een analysemodel gemaakt voor de Wkb voor wat betreft processen, personeelsbehoefte en kostendekking onder de nieuwe wetgeving. De ervaring van enkele proefprojecten verwerken we in de analyse. Het in 2021 uitgevoerde onderzoek naar de kostendekking van ruimtelijke accounts, heeft veel inzichten opgeleverd die helpen bij het opstellen van kostendekkende tarieven onder de Omgevingswet. We treffen voorbereidingen o.b.v. het VNG-model 2021 voor een grote wijziging van de legesverordening per ingangsdatum van de Omgevingswet. |
7 | We actualiseren ons VTH-beleid waarbij als belangrijke uitgangspunten gelden de (speerpunten uit de) omgevingsvisie en het regionaal ontwikkelde format voor het VTH-beleidsplan. | In 2021 hebben we ingezet op de ontwikkeling van een regionaal format voor het VTH-beleidsplan. In 2022 zal dit de input zijn voor het lokale beleid. |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
City & Rijnhuizen | ||
1 | In 2021 zijn de bestemmingsplannen voor City in procedure. | |
2 | De “duurzaamheidsvisie” - de uitwerking van de gebiedsopgave City in concrete duurzaamheidsmaatregelen en systeemkeuzes- wordt aan de raad aangeboden voor besluitvorming. | |
3 | We treffen voorbereidingen zodat het mogelijk wordt voor de provincie om de tramsporen te verleggen en de nieuwe tramhalte City te realiseren en wij het nieuwe busstation en stationsplein kunnen realiseren. | |
4 | Voor een aantal ontwikkellocaties worden ontwikkelkaders aan de raad ter besluitvorming aangeboden, waaronder de locatie Zadelstede. | Het ontwikkelkader voor Zadelstede is vastgesteld (2021-120). Voor diverse andere ontwikkellocaties dienen nog ontwikkelkaders opgesteld te worden. Naar verwachting zullen deze in 2022 worden opgesteld. Met Mitros is intensief overleg gevoerd over de overeenkomst tussen gemeente en Mitros en over de te hanteren tenderstrategie. |
5 | In 2021 wordt begonnen met de tijdelijke inrichting van het parkeerterrein in City West. Het plan is een tijdelijke groene inrichting waar bomen worden opgekweekt voor de latere definitieve inrichting van het openbaar gebied in City. | |
6 | In 2021 is er een infocentrum City in de plint aan het Versplein. | |
7 | We gaan door met het co-creatieproces voor City om daarmee de duurzaamste binnenstad van Nederland te realiseren. | |
8 | In 2021 wordt zowel de vergunnings- als bestemmingsplanprocedure doorlopen voor de Doorslagzone. | |
9 | De komende jaren zal voor het gebied Rijnhuizen verder gewerkt worden aan het invulling geven aan de overige verwachte 1.500 woningbouw-initiatieven. Nu is voor circa 1.000 woningen vergunningen verleend. We beginnen met het maken van woonstraten, de eerste ingrepen voor de realisatie van de Watertuin en de Laan van Rijnhuizen langs de Watertuin. |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Gebiedsontwikkeling overig | ||
1 | Voor het deel ten zuiden van de Constructieweg op De Wiers-zuid stellen we een integrale gebiedsvisie op, waar woningbouw onder voorwaarden mogelijk is. | Gelet op het lopende verwervingstraject van de Schippersinternaat-locatie langs de Industrieweg is de voorkeur gegeven deze ontwikkeling prioriteit te geven. Het opstellen van een integrale gebiedsvisie is voor onbepaalde tijd opgeschort. |
2 | We investeren in een strategische verkenning op onze kansen in de A12-zone, zodat we de Nieuwegeinse belangen steviger in het gesprek met andere gemeenten, provincie en rijk kunnen inbrengen. | In 2021 is de startnotitie A12-zone vastgesteld in de raad (2021-359). Hierin is de aanpak en positionering van Nieuwegein beschreven. In 2022 wordt richting het bestuurlijk overleg tussen Rijk en regio positie bepaald ten aanzien van de voor Nieuwegein relevante voorliggende keuzes voor het gebied A12-zone en de bredere relatie met de stad en omgeving op bijvoorbeeld op het gebied van groen, mobiliteit, leefbaarheid en gezondheid. |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Betere Buurten | ||
1 | We starten in 2021 met de fysieke uitvoering van zowel de buurt Schansen noord als Schansen zuid (Fokkesteeg) en de Brinkwal (losgekoppeld onderdeel van de buurt Merwestein). | De Brinkwal wordt uitgevoerd in 2022. Er is een nieuw ontwerp met bewoners besproken, omdat het eerdere ontwerp budgettair niet haalbaar bleek. De Brinkwal is zodanig voorbereid dat deze kan starten zodra een aannemer gecontracteerd is. |
2 | De planvoorbereidingsfase voor de buurt Kerkveld en omgeving wordt afgerond. | De planvoorbereidingsfase voor Kerkveld en omgeving is op Definitief Ontwerp en bestek na afgerond. |
3 | We ronden de verkenningsfase af voor de Muntenbuurt en starten de planvoorbereiding op. Dit is de eerste buurt met een verbrede aanpak: naast ‘wonen, gezonde leefomgeving, groen en duurzaamheid’ wordt ook ingezet op de pijlers ‘gezondheid’, ‘participatie en armoede’ en ‘veiligheid en ondermijning’. Dit alles gestimuleerd via de Regiodeal. | |
4 | We doorlopen de verkenningsfase voor de Gebouwendriften. | De interne verkenningsfase voor de Gebouwendriften is gestart in het 4e kwartaal van 2021. De verkenningsfase loopt met de start van de planvoorbereiding door in 2022. |
5 | We stellen een nieuw Programmaplan Betere Buurten op voor de komende jaren. Hierin o.a. aandacht voor maximale synergie met andere programma's als onderhoudsprogramma openbare ruimte, Buurtkracht, de Routekaart Energieneutraal, Klimaatadaptatie, Geyns Geluk, Klimmen op eigen kracht. We vertalen de aangenomen raadsmotie (2020-M154) in een hernieuwd afweegkader voor het kiezen van de volgende Betere Buurten. | |
6 | We integreren een warmteoplossing tijdens het Betere Buurten traject. | In de Transitievisie Warmte (2021-399) is de Betere Buurt Gebouwendriften aangemerkt als buurt om in 2022 te starten met werkwijze van Betere Buurten met daarin geïntegreerd de nieuwe pijler ‘warmtetransitie’. |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Natuurkwartier | ||
1 | In het kader van 'Groen doet Nieuwegein Goed' gaan we bewonersinitiatieven ondersteunen bij educatieve kinderactiviteiten. | |
2 | In 2021 werken wij aan de voorbereiding voor de bouw van een nieuw multifunctioneel Milieu Educatie Centrum als uitwerking van het raadsbesluit (2019-202). De bouw van de geitenstal wordt begin 2021 afgerond. | Er is door de gemeenteraad extra krediet beschikbaar gesteld voor de nieuwbouw van het MEC (2021-178). Het Voorlopig Ontwerp is afgerond. De planning is om in Q3 2022 te starten met de bouw. Er ligt inmiddels een schetsontwerp voor de nieuwe geitenstal. Er wordt onderzocht op welke wijze de projecten geitenstal en MEC gecombineerd kunnen worden. Hierdoor is de realisatie van de nieuwe geitenstal verplaatst naar 2022. |
3 | De werkzaamheden om de poldermolen weer maalvaardig te maken (2016-279) en de waterkwaliteit in het park te verbeteren worden afgerond in de 1e helft van 2021. |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Overig milieu | ||
1. | We maken in 2021 geactualiseerd bodembeleid en zoeken aansluiting zoeken bij de Omgevingswet. | De aansluiting van het nieuwe bodembeleid bij de Omgevingswet en introduceren van beleid voor de ondergrond en regels voor het omgevingsprogramma vraagt meer tijd. Het geactualiseerde beleid voor bodem en ondergrond met aansluiting bij de Omgevingswet zal doorlopen in 2022. |
2 | We actualiseren het beleidskader duurzaam bouwen als een programma binnen de omgevingsvisie | In 2021 is gewerkt aan een Omgevingsprogramma Duurzaam Bouwen Woningbouw (2021-525) welke naar verwachting in 2022 wordt vastgesteld. Daarnaast werken we aan een themagewijze herziening van het omgevingsplan om prestatie-eisen uit het Omgevingsprogramma Duurzaam Bouwen Woningbouw in het omgevingsplan te borgen. |