Overige gegevens

Prestatie- en effectindicatoren

Thema leefomgeving

nr.

Effectindicatoren

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

Realisatie
 2021

1a

Tevredenheid bewoners over de voorzieningen die er zijn in de openbare ruimte (1)

3,6

4,4

3,6

1b

Tevredenheid bewoners met het onderhoud van de openbare ruimte  (1)

3,3

4,4

3,3

2

De mate waarin bewoners een actieve bijdrage leveren aan de inrichting van de openbare ruimte (2)

28%

40%

32%

1. Gemeten op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden).
2. Percentage dat een actieve bijdrage levert of wil leveren.

nr.

Prestatie-indicatoren

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

Realisatie
 2021

1.

Wijkbeoordeling inwoners.

-

>6?

7

2.

Percentage afwikkeling van meldingen openbare ruimte binnen 14 dagen/aangegeven normtijd.

76,6%

>70%

78,7%

3.

Percentage vervolgmeldingen.

4,5%

5% of lager

0,04%

4.

Percentage tevreden afwikkeling van vragen/meldingen uit wijkplatformvergaderingen.

80%

100%

80%

5.

Groeipercentage gebruik OV.

-53,2%

2,5%

9,6%

6.

Bezettingsgraad parkeergarages.
Het gemiddelde aantal bezette parkeerplaatsen gedurende de openingsuren, uitgesplitst naar parkeergarage, uitgedrukt in procenten.

Cityplaza

24%

n.v.t.

Stadshuis

23%

n.v.t.

Theater

14%

n.v.t.

7.

Betalingsbereidheid straatparkeren (3)

96%

96%

8.

Klanttevredenheid parkeergarages
Waarderingscijfer voor algemene tevredenheid van (1)  

3,9

3,9

9.

Klanttevredenheid straatparkeren Waarderingscijfer voor algemene tevredenheid. (1)

3,8

3,8

10.

Benchmark regionale parkeertarieven. (5)

Gemiddeld uurtarief in
Nieuwegein  
is gelijk of
lager dan het gemiddelde uurtarief in vergelijkbare binnensteden in de regio.

Uurtarief in Nieuwegein is € 2,60 en ligt € 0,09/uur boven het gemiddelde reguliere uurtarief in parkeergarages in de regio (€ 2,51/uur).

  1. Gemeten op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden).
  2. 100% beantwoording is niet gerealiseerd door capaciteitstekort, waardoor niet alle vragen (direct) opgepakt konden worden.
  3. De som van alle geparkeerde voertuigen met een geldig parkeerbewijs (parkeerticket, parkeervergunning of mobiel parkeeractie) gedeeld door het totaal aantal geparkeerde voertuigen, uitgedrukt in procenten.
  4. Bron: Klanttevredenheid 2018 BMC Onderzoek (in 2021 is er geen onderzoek gedaan vanwege corona daarom is het cijfer niet gewijzigd.
  5. De afwijking van het reguliere uurtarief in de parkeergarages in de binnenstad van Nieuwegein ten opzichte van het reguliere uurtarief in de parkeergarages in de regio.
  6. Vanwege corona kan er geen representatief bezettingspercentage worden weergegeven. Inmiddels is er gekozen voor een vereenvoudigde systematiek aangaande de actualisatie van de parkeerexploitatie en wordt het bezettingspercentage niet meer gehanteerd.

Thema Veiligheid

nr.

Effectindicatoren

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

Realisatie
 2021

1

Veiligheidsgevoel (percentage)*

24%

27%

cijfers over 2021 is niet bekend

2

Criminaliteitscijfer (aantal per 1.000 inwoners)

57

<55

49

3

Overlastmeldingen (aantal per 10.000 inwoners)

98

50

86

5

Controles schenken en/of verkopen aan <18 jaar met mysterieguest***

0%, 2 controles geweest van webshops

15

geen, dit vanwege corona

Besproken signalen in ondermijningsoverleg****

36

20

40

* % bewoners dat zich vaak of soms onveilig voelt
** In 2019 was het streven om de overlast te verminderen, maar de meldingsbereidheid onder gebruikers en bewoners te stimuleren vandaar de hogere streefwaarde. Gebleken is dat het aantal meldingen niet dusdanig toeneemt om de hoge streefwaarde vast te houden.
***de indicator naleefpercentage is geschrapt, omdat we juist gelegenheden bezoeken waarbij we het vermoeden hebben dat het niet goed gaat. Dit maakt dat het naleefpercentage lager uitkomt dan het daadwerkelijk is. De nieuwe indicator is het aantal controles met een mystery guest
**** nieuwe indicator om beter zicht te krijgen op ondermijningsaanpak. In de loop van het jaar wordt bekeken of deze indicator aangescherpt/ doorontwikkeld kan worden.

nr.

Prestatie-indicatoren

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

Realisatie
 2021

1

Aantal autokraken

493

<543

366

2

Aantal woninginbraken

89

<159

80

3

Aantal bestaande bouw controles

13

30

22

4

Aantal thema controles

54

30

26 (milieu)
36 (bouwen)

Het thema huiselijk geweld komt terug in het programma Bescherming.

Deze pagina is gebouwd op 07/21/2022 11:44:06 met de export van 07/21/2022 11:26:11